مزایای سیلیس در کشاورزی

مزایای سیلیس در کشاورزی

نقش سیلیسیم در گیاهان

مزایای سیلیس در کشاورزی

دومین عنصر فراوان در طبیعت سیلیسیوم می_باشد، استفاده از این عنصر در تغذیه گیاهان مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  1. افزایش رشد و عملکرد محصولات
  2. افزایش تحمل به تنش های غیر زیستی مانند سرما، خشکی، دمای بالا و پایین
  3. افزایش تحمل گیاه نسبت به ناملایمات خاکی مانند: شوری و سمیت تجمع فلزات سنگین مثل آلومنیوم ، کادمیوم ، آرسنیک
  4. مانع تابش شدید اشعه خورشید و در نتیجه کاهش خسارات آفتاب سوختگی
  5. افزایش مقاومت گیاه در برابر بسیاری از آفات (مخصوصا آفات مکنده)
  6. در غلات دانه دار مخصوصا برنج باعث افزایش استحکام دانه افزایش وزن دانه

مزایای سیلیکات پتاسیم در خاک:

  1. کاهش آبشویی فسفر و پتاسیم موجود در خاک
  2. موجب کاهش تحرک عناصر سنگینی مانند آلومنیوم، آهن و…
  3. فعالیت بیولوژیک خاک را بهبود می بخشد
  4. پایداری مواد آلی موجود در خاک
  5. ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش می دهد
  6. جلوگیری از فرسایش خاک

رسوب سیلیسیم زیر لایه کوتیکول گیاه باعث می شود که  به عنوان یک مانع فیزیکی از ورود میسیلیوم قارچی به درون سلول گیاهی ممانعت به عمل آورد در نتیجه آلودگی قارچی گسترش نمی­یابد و در نهایت فرایند آلودگی توسط قارچ مختل می شود.

از سوی دیگر سیلیسیم به عنوان یک تعدیل کننده مقاومت سلول گیاهی میزبان در برابر عامل بیماری عمل می­کند. تحقیقات نشان می­دهد که تغذیه با کودهای سیلیس­دار با افزایش فعالیت کیتیناز، پراکسیداز و پلی فنل اکسیداز  تحریک مکانیسم های دفاعی گیاه را به دنبال دارد.

تاثیر سیلیسیم بر جذب سایر عناصر غذایی

وجود سیلیسیم در محلول های غذایی جذب و انتقال عناصر غذایی ماکرو و میکرو را تحت تاثیر قرار می­دهد. تغذیه با کودهای سیلیس­دار جذب عنصر روی را در شرایط کمبود آن در خاک افزایش می دهد، به ویژه اگر بیش بود فسفر در خاک وجود داشته باشد، تغذیه با کودهای سیلیس دار جذب فسفر توسط ریشه را کاهش می دهد. در مقابل انتقال فسفر به دانه در گندم و برنج افزایش می­یابد. اکثر گیاهان تنها حدود 30 درصد فسفر موجود در کودهای فسفاته را مورد استفاده قرار می­دهند به شرطی که آبشویی پایین باشد. مخلوط کودهای دارای سیلیسیم فعال و کودهای فسفاته، کارآیی کودهای فسفاته را 40 تا 60 درصد افزایش می­دهد.

یکی از مهم­ترین مزایای استفاده از کودهای سیلیس­دار کاهش خسارت ناشی از تجمع نمک و شوری خاک می­باشد. تغذیه با کودهای سیلیس دار جذب سدیم را در برنج، گندم و جو کاهش می­دهد. در گونه­های گیاهی تحت تاثیر تنش شوری ، تغذیه با کودهای سیلیس دار ، با کاهش نفوذپذیری غشای پلاسمایی سلول­های برگی، جذب سدیم کاهش می­یابد و بواسطه آنزیم­های آنتی اکسیدانی بافتهای گیاهی را در مقابل سمیت نمک حفظ می­کند و با افزایش کلروفیل، سطح برگ ، فتوسنتز، رشد و عملکرد گیاه را در شرایط شوری افزایش می­دهند.

سیلیسیم در حفظ سلامتی بسیاری از گونه­های گیاهی تاثیرگذار است. گیاه برنج بدون سیلیسیم رشد کافی نخواهد داشت و در گیاهانی مثل خیار، سویا، توت فرنگی و گوجه فرنگی  بدون سیلیسیم فرایندهای رشد و نمو آنها تحت­تاثیر قرار می­گیرد.

در کشت نیشکر و در خاک های فاقد سیلیسیم ، در صورت اضافه کردن کودهای سیلیکاتی ، تولید محصول 10 تا 50 درصد افزایش می­یابد.

استفاده از کودهای سیلیکاتی در باغات مرکبات سرعت رشد آنها را 30 تا 80 درصد افزایش می­دهد و رسیدن میوه ­ها را دو تا چهار هفته تسریع می­بخشد.

کودهای سیلیکاتی موجب کاهش ترکیدگی حبه های انگور و افزایش میزان قند میوه می­گردد و همچنین سبب حفاظت گیاه در برابر بیماری­های قارچی مثل سفیدک سطحی و نیز آفات مکنده خواهد شد.

در توت فرنگی کودهای سیلیکاتی سبب رشد قابل توجه ریشه باندازه 100 تا 200 درصد خواهد شد. همچنین موجب افزایش تولید گل و میوه ، افزایش قند میوه و ازدیاد متوسط عملکرد تا 35 درصد خواهد شد.

مصرف سیلیس در برنج ضمن افزایش تعداد خوشه چه در هر خوشه و تعداد دانه ، درصد پرشدن دانه و دانه های رسیده باعث افزایش کیفیت و عملکرد دانه می­شود.همچنین سبب کاهش خوابیدگی (ورس) و مقاومت در برابر آفات مکنده و بیماری ها می­شود. 

همانگونه که اشاره شد استفاده از کودهای سیلیس ضمن افزایش عملکرد محصول، در مقاومت گیاه به تنش تحت شرایط شوری موثر است.

وجود دو عنصر سیلیس و پتاس در کنار هم علاوه بر آنکه اثر همدیگر را تشدید می­کنند ، باعث افزایش فتوسنتز، افزایش رشد جوانه­های انتهایی، افزایش تعداد و استحکام ساقه­ها ، کاهش ورس(خوابیدگی) در غلات، افزایش مقاومت گیاه در برابر حشرات مکنده ، بهبود اندازه و ماندگاری میوه خصوصا در حمصولاتی چون توت فرنگی و همچنین کاهش سمیت عناصر سنگین می گردد. استفاده از کود مایع سیلیس و پتاسیم به دلیل افزایش مقاومت مکانیکی ، حالت عمودی را به برگ و ساقه می دهد که موجب می گردد درصد ورس کاهش یافته و نفوذ نور به داخل سایه انداز بوته ها افزایش یابد. لذا گیاه می تواند میزان فتوسنتز بیشتری انجام دهد و امکان کاشت برنج در تراکم های بالاتر فراهم می­گردد که نهایتا مهم­ترین جزء عملکرد در برنج که همان تعداد خوشه در هر متر مربع است، افزایش خواهد یافت و می­توان میزان مصرف کودهای نیتروژنه را جهت رسیدن به پتانسیل بالاتر تولید افزایش داد بدون اینکه باعث ایجاد ورس و یا حساسیت به بیماری­ها گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن