تاثیر مصرف سیلیکات پتاسیم در برنج

برنج در ایران یک محصول بسیار مهم و استراتژیک به حساب می آید، در برخی خانواده های ایرانی برنج از گندم هم بیشتر مصرف می شود و برنج ایرانی را می توان بهترین برنج جهان از لحاظ عطر و طعم دانست.

یکی از عناصر بسیار مهمی که مصرف آن بر شالیزارهای برنج فراموش شده است سیلیسیوم می باشد.

مزایای استفاده از سیلیکات پتاسیم در برنج:

  1. افزایش میزان رشد
  2. افزایش قدرت اکسیداسیون
  3. کاهش حساسیت گیاه نسبت به آفات و بیماری ها
  4. افزایش لیگنین در گیاه در نتیجه جلوگیری از مشکل خوابیدگی ساقه (ورس)

کمبود سیلیسیوم در برنج در خاکهای که میزان شن آنها بیشتر است بیشتر نمایان می شود سیلیسیوم از طریق ریشه برنج به خوبی جذب می شود. سیلیسیم با تشکیل لایه ضخیم اپیدمی ضخیم، قدرت گیاه برنج را در برابر آفات و بیماری ها و قارچها و باکتری ها افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده است استفاده از کودهای حاوی سیلیسیوم خسارت کرم ساقه خوار را نیز کاهش می دهد، در واقع به دلیل مستحکم شدن بافت گیاه عملا خسارت کرمهای ساقه خوار کاهش می یابد.

یکی دیگر از خواص مهم سیلیس افزایش تبادلات یونی و افزایش یون اکسیژن در ریزوسفر ریشه می شود این خاصیت سبب می شود گیاه برنج نسبت به شوری و سرما نیز مقاومت بالاتری پیدا کند.

از دیگر اثرات ثابت شده استفاده از سیلیس در زراعت برنج می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • افزایش عملکرد
  • افزایش رشد
  • ·          افزایش فتوسنتز
  • ·          افزایش جذب فسفر
  • بهبود سنتز کربوهیدراتها و فلاسفریلاسیون نوری

نتایج دانشگاهی:

تحقیقات دانشگاهی متعددی ثابت کرده است که استفاده از سلیکات پتاسیم تاثیر مثبت بر روی عملکرد نهایی محصول برنج دارد در ذیل چکیده برخی از این مقالات آورده شده است.

نام مقالهمنبع:نتایج
بررسي اثر مقادير مختلف نيتروژن و محلولپاشي سيليکات پتاسيم بر صفات زراعي و عملکرد دانه برنج رقم طارمپژوهش هاي به زراعي(تنش هاي محيطي در علوم گياهي)تحقیق روی رقم صدری سنگ طارم با چهار تکرار انجام شد،  نتایج نشان داد، استفاده از 2 لیتر سیلیکات پتاسیم به همراه 100 کیلو اوره باعث افزایش معنی دار عملکرد دانه خواهد شد. زمان مصرف : در زمان پایه ،پنجه دهی و قبل از خوشه دهی استفاده از نیتروژن
مصرف سیلیکات پتاسیم در زمان پنجه دهی

   

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن